Świadomi rodzice, poszukując szkoły dla swojego dziecka — bądź to pierwszaka rozpoczynającego dopiero swoją edukację, bądź ucznia migrującego z nieprzyjaznej placówki — powinni rozważyć kilka podstawowych kwestii, które pomogą rodzinie podjąć najlepszą decyzję. Co jest naprawdę ważne dla właściwego rozwoju ich pociechy, jakie metody nauczania sprawdzą się we współczesnym świecie i odpowiedzą na indywidualne potrzeby ich dziecka oraz kim powinien być nauczyciel, któremu powierzają tak ważne zadanie? Przekazywanie wiedzy to jedynie ułamek pracy szkoły, znacznie ważniejsze jest dobre środowisko, które rozwija kreatywność, samodzielność i społeczne umiejętności.
Empatyczny nauczyciel – podstawa dobrych relacji
Podstawą dobrej edukacji jest przede wszystkim relacja między uczniem a nauczycielem, jaką ten ostatni jest w stanie wypracować. To od niego zależy jakość kontaktu z dzieckiem, zwłaszcza młodszym uczniem. Dlatego dobry nauczyciel musi wzbudzać zaufanie i tworzyć bezpieczne środowisko, oparte na empatii, które pozwoli uczniowi rozwijać się nie tylko intelektualnie, lecz także emocjonalnie. To właśnie, tak często niedocenianie, poczucie bezpieczeństwa dziecka w relacji, otwiera mu drogę do szkolnych sukcesów i umożliwia pełniejsze zaangażowanie w proces nauki oraz zdobywanie umiejętności społecznych przydatnych do harmonijnego funkcjonowania w otoczeniu innych.
Nauczyciel, któremu dzieci ufają i którego nie boją się, który jest mądrym i autentycznym przewodnikiem, w sposób naturalny urasta do roli autorytetu. Wówczas nie potrzeba ocen, straszenia kartkówkami ani podniesionego głosu, by uczniowie chcieli, i co ważniejsze – lubili uczyć się w szkole. W tego rodzaju relacji zaangażowanie jest naturalną konsekwencją wzajemnej troski i wzajemnego szacunku.
Uwzględnianie indywidualnych potrzeb i predyspozycji
Aby edukacja miała sens, ważne jest zwrócenie szczególnej uwagi nie tyle na ogół uczniów, ile na każdego z nich z osobna — zauważenie różnic i możliwości, predyspozycji, uzdolnień, ale i indywidualnych ograniczeń. W świetle współczesnej wiedzy o rozwoju intelektualnym i emocjonalnym człowieka wymaganie od wszystkich dokładnie tego samego w tym samym czasie nie ma już racji bytu. Ponieważ każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a jego zainteresowania, możliwości, potrzeby i gotowość do osiągania rozmaitych etapów zależne są od ogromnej liczby różnorodnych czynników, spersonalizowane podejście do nauczania jest po prostu koniecznością.
W tym kontekście warto zwrócić też uwagę na rozmaite trudności rozwojowe i indywidualne potrzeby uczniów, które w środowisku dobrej relacji mają szansę być na bieżąco wychwytywane i zaopiekowane. Uważność, empatia, akceptacja i przyjazny kontakt to szansa na stworzenie warunków do rozwijania pełnego potencjału każdego ucznia. To ważne nie tylko dla osiągnięcia osobistego sukcesu w dorosłym życiu, ale i stworzenia społeczeństwa opartego na zrozumieniu, szacunku i współpracy.
Mądre, interaktywne i angażujące uczniów zajęcia
W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak powinna wyglądać dobra szkoła, ważnym elementem wydaje się być nie tylko relacja i indywidualizacja nauki, ale również jakość zajęć edukacyjnych. Aby zaangażować umysł do pracy i utrzymać koncentrację, uczeń musi być przede wszystkim zaangażowany. To podstawowy warunek efektywnego przyswajania wiedzy i zapamiętywania informacji. Mądre, interaktywne lekcje, które angażują uczniów poprzez ciekawe formy pracy, jak dyskusje, eksperymenty, wycieczki, multimedia czy zadania praktyczne, sprawiają, że nauka okazuje się przygodą i radością odkrywania, a więc tym, co dla dziecka zupełnie naturalne.
Współczesna, nowoczesna i mądra szkoła jest świadoma faktu, że lekcje to nie tylko przekazywanie informacji, ani tym bardziej presja na ich opanowanie. To raczej tworzenie inspirującego środowiska, w którym aż chce się uczestniczyć. Wspierając procesy myślowe i rozwijając umiejętności analityczne, dobra szkoła dostarcza danych, ale i uczy, jak wiedzę tę efektywnie wykorzystać. Jakość zajęć zdecyduje o tym, czy szkoła spełni swoją funkcję i czy uda się zainspirować uczniów do samodzielnego myślenia, aktywnego uczestnictwa w nauce, a w przyszłości kształtowania własnej ścieżki edukacyjnej.